lördag 9 oktober 2010

Höstmörker och mammas köttbullar!!!!

En.... märk väl 1! av höstens fördelar är att man tänder upp alla dessa ljus..... o jag kan ju säga ! ÄLSKAR ljus...
är storförbrukare av värmeljus o kronljus.... skulle egentligen ha rabatt på ikea :)
har fått något av matlagningsnojja....... tycker det är så mysigt o inspirerande o laga mat....
Så ikväll blev det Mians köttfärsbiffar!!!!!
man hör alltid talas om "mammas" köttbullar eller " mormors biffar", så alla med pojkvänner, makar, svärsöner, barn, barnbarn..... Testa det här:
Ta ca 600 gr köttfärs.... VIKTIGT!!!! riv 2-3 hela lökar på rivjärn eller köp ikeas ......
Så viktigt att löken rivs ner fint fint med lökoljorna......
Blanda ner det med köttfärsen...
Ta ca 1 dl grädde
1 dl creme fraiche,
1 stor tesked dijon senap
2 matskedar salt, rikligt med vitpeppar och ca 2 tsk socker.....
arbeta degen smidigt.... OBS!!! Inga ägg eller ströbröd!!!!
Hetta upp stekpannan med äkta smör i..... pannan ska vara riktigt het! stek på båda sidor tills biffarna fått fin färg....

Ikväll gjorde jag kantarellsås till...... varje stekpanna biff... hällde jag på vatten o vispade ur..... fick lite fond som jag blandade 3 buljongtärningar i....
Torkade kantareller......
tog ca 50 gr smör i en kastrull, ca 1/2 dl grädde o 2 msk socker lite salt o peppar o 1/2 dl rött vin.... la ner de torkade kantarellerna fick koka ihop som en "knäck"..... då får man den där goda nötiga, knäckiga smaken...
gjorde en botten- redning av smör o mjöl..... hällde i buljongen, ca 1 dl grädde o sedan kantarellblandningen.....o vips får man en sås som man bara dööööör av!!!!!
Till detta kokt potatis, kokta morötter o rårörda norrlandslingon!!!!!!!

Och vad härligt det är att kunna elda med egen ved i kakelugnen..... guuud vad jag mååår!!!!

1 kommentar:

  1. Mitt Lingon!!
    Ler...lingon kom bara fram så där...:)) älskar dina matrecept och har ju smakat dina rätter och har ju mitt i natten ätit ur kastrullerna...gjord receptet på fisken med räkfond så god...!! óch dettta recept skall jag oxså göra:)) saknar dig och ska snart starta volvon upp till dig...men måste kanske ha vovven med mig...men han är van vid katter dvs 4 här hemma...puss och kram mitt Lingon!!
    Feli

    SvaraRadera