fredag 4 december 2009

Grönkål!


Grönkål!!
Visste knappt vad det var innan jag träffade Hasse.
( Han är ju från Halland/småland)
Nu har det nästan blivit det viktigaste på julbordet :)
För ett par år sedan fick vi åka söderut för att få tag på det.....
Vi hittade grönkål på konsum idag!!! =D
köpte allt de hade 4 buketter!!
Så imorgon blir det ugnstekta revbensspjäll eller skinkstek med stuvad grönkål!!! MUMS!!!
Längtar redan till middagen imorgon.
Jag brukar :
Hacka ner grönkålen
Förvälla den i ca 30 min.
Hälla av vattnet noga.
Steka den i RIKTIGT smör tillsammans med salt, peppar och rikligt med sirap.
Därefter häller man på grädde o allt får koka ihop till en stuvning...
Himelskt GOTT!!!

2 kommentarer:

  1. Herregud!!
    Jag köpte revbenspjäll häromdagen...till julbordet...men det blir inget av med det...det där låter ju kanongott!! ska nog laga till det på måndagmiddag!!!låter mumsigt värre detta!!

    Jo om kyliga badrum....jag kan se hur du går...kanske som jag när vi inte hunnit eldat...på tårna...hopkrypen....men vi har ju en varmvind på toaletten...som vi har diesel i...jag brukar tanka på hemvägen...tänker sisådär att om jag skulle gå ut på krogen och ta några drinkar så kommer jag upp i summan av vad disel kostar :-)...fast det blir väldans varmt...nästan att t.om jag svettas...
    kraaaaaaaaaaaaaaaaaam

    SvaraRadera
  2. Oj,vad gott det lät med grönkålen
    T.o.m Per tyckte det lät gott
    Blir att testa
    Ha en bra 2:a advent
    Hälsa faster Hilda
    kram från kusin Nilla

    SvaraRadera