söndag 26 juli 2009

Gratinerad Fläskfilé

Segt i morse... känns att man skulle behöva en riktig sovmorgon.
Jobbat hela dagen, bra väder som tur var.
Fixade middag ikväll:

Marias gratinerade fäskfilé:

Helstek en fläskfilé i stekpannan tills den fått färg,
Krydda med salt o peppar.
Stek den tills den fått färg, ska inte vara genomstekt.
Skär den i skivor och lägg dem i en ugnsfast form.

Blanda 0,5 l créme fraiche och 05 l grädde i en bunke,
riv ner ca 2 dl ost,
pressa i ca 2 vitlöksklyftor ( det tar man efter smak)
kryddas med salt och svartpeppar.

Häll blandningen över fläskfilén.
Låt den stå i ugnen ca 25 min i 200 grader.
( Tills den kokat ihop och fått en fin färg)

Serveras med ris eller klyftpotatis.

Martin, Bettan o William kom och käkade. ( inte wille då )

Nu ska jag försöka komma i säng i tid för en gångs skull, ska ju upp tidigt imorgon.

Nattinatti

1 kommentar:

  1. Mumsilibabba!!ska prova receptet efter Turkiet....ja och inte ta ett glas vin.....änns inge kul...men jag har från och med nu!08.41 (efter att tagit två kokta färskpotatisar(kalla) med smör och salt på):Inga drinkar, inget cider ,inga öl...endast rött vin på ledig dag...! mycket JÄVLA grönsaker så jag håller hungern borta....sen mat "normal"...herregud man ser ut som en höna...dvs smala ben....mage stor...liten huvud...kacklande....hmmm
    Nix pix...vi dvs du och jag skall gå ner några kilon nu!!så vi kan gå upp dem igen nere i värmen ;-)....lite marginal innan...annars blir det ju katastrof...hi hi..
    nu ska jag sussa!!kramar

    SvaraRadera