tisdag 26 maj 2009

Födelsedagskalas


Idag fyllde min mamma 85 !! år, pigg och fräsch önskar att man är så själv när man är 85.
Är så glad att man får ha sin mamma i närheten... hon hyr av oss tvärs över vägen :)
Så idag har det varit tårta och surr hela dagen, har inte fått så mycket annat gjort.
Får alltid dåligt samvete när man inte "producerar" något.
Helt plötsligt var klockan 7 på kvällen... så det var bara o fixa middag...
Norsktorsk som min älskling fångat

Man blir så bortskämd när man är van att ha viltfångad torsk i frysen, den är helt enorm!!
Smakrik och fast i köttet.
Panerad med rågmjöl,
stekt i äkta smör,
kryddad med... dill, citronsalt, saffran och citronpeppar.
Och naturligtvis min egen kalla sås till...
den måste ni prova att göra, suveränt god till både fisk, kyckling eller grillat kött, men även som dressing till sallader, passar väldigt bra till fetaost.
MIANS kalla sås
3 dl creme fraiché
rivet skal och saften av 1 lime
2 msk sweet chili
1 msk flytande honung
2 pressade vitlöksklyftor
salt o peppar
Blanda ihop alla ingredienser

1 kommentar:

  1. Hälsa min Faster och gratta!!ge en kram eller tio!!
    Ja visst är det lyxigt att ha färsk torsk och sej i frysen!! vi grillade häromkvällen i folie...så gott!! Såsen som du skriver om skall jag testa nästa gång!!vet ju att du är en super fena på att laga mat!!

    Kramar

    SvaraRadera