tisdag 17 mars 2009

Jordbrukspolitik


Var håller vår värld på att ta vägen?
Har lyssnat på nyheterna och kollat i tidningar idag! Grisar som skållas levande, det är ju faktiskt inget nytt, MEN,, Hur kommer det sig?
JO, centraliseringen!, Allt ska baseras på storproducenter! allt handlar om PENGAR!!!
Slakterierna blir färre o större...det är inte djur de håller på med, det är produkter!
Bönderna!!! Ska endast kunna överleva ifall de är storproducenter, det är inte djur de håller på med, det är produkter!!
VARFÖR???? Ska det inte gå att ha det som för 30-40 år tillbaka, små slakterier och mejerier nära konsumenterna? Kan någon förklara för mig hur det kan vara billigare att transportera djuren 50-80 mil för att slaktas o sedan transporteras 50-80 mil tillbaka, vacumerade???
Så här gör jag:
Regler o lagar i dagens Sverige är till för att gå emot och trotsas!!!!
Jag köper hemkött svart från en bonde vars djur jag vet mår bra och slaktats på ett bra sätt...
Köttet är helt suveränt, men det är ju inte " lagligt".
Grisen har tagits hand om på ett väldigt bra sätt...för han/hon har ju varit en familjemedlem!
Slakten har skötts på ett suveränt sätt... har man skött om ett djur vill man ju att det ska tas hand om på ett bra sätt även vid slakten.
Älg o nöt köper vi på samma sätt!
Men det är ju tyvärr inte alla förunnat att göra så,
Men vi kan sätta press på dem som bestämmer!!!
Att köpa billig dansk fläskfilé för 69:- /kg, som transporteras upp från Danmark 120 mil.... är varken logiskt eller miljövänligt... men har man dåligt ställt är det ju bra sätt att kunna äta kött, jag säger inget om det... men det är ju FEL någonstans!!
O andra sidan, kollar man anslagstavlor o annonser hittar man bönder som säljer kött för billigare än det,
En annan sak!!!
När jag jobbade inom restaurangbranchen förr så slängde man all överbliven mat i " grishinken",
bönderna kom o hämtade det varje dag...kunde bli mycket! Många kunde försörja ett par grisar på varje restaurang, samma mat som vi stoppade i oss....
Men det vart förbjudet!!!! Vi fick inte ge grisarna samma mat som vi käkade?????
Det var / är bättre o slänga det på soptippen!!! istället för att utnyttja det som kretslopp!! Tänk bara på alla skolor och sjukhus...hur mycket mat som slängs...till ingen nytta.... vilket slöseri på naturresurser.... är inte det miljöförstöring så vet inte jag....
Det jag vill säga!!
Vi svenskar ska inte vara slå flata....vi måste sätta oss upp o säga ifrån!!! Vart hamnar vi annars?
Vi får ju bara fortsätta o betala alla Eu parlamentariker alla dessa miljoner/ miljarder, i lön för att göra vaddå????
Alla pensionsförvaltare / bankchefer , dessa utopilöner ....för vaddå????
Har det varit sådana löneglapp förr?? Jag tror inte det. Om man tjänar 600- 700,000/ mån, måste man vara en övermänniska som åstakommer någonting utöver det vanliga....hmmm gör dessa människor det????
Ett nytt parti!!!!
Inga ryggdunkningar, inga usla fackligt engagerade ( som inte dög någonting annat till), starka personligheter som kan vända detta.... efterlyser jag!!!!


3 kommentarer:

  1. Ja det finns en stor andledning att vara vegetarian nu för tiden när folk bara får mindre och midre respekt för djurens välmående & allt bara handlar om pengar. En stor eloge till pappa som kämpade med sina djur för att dom skulle ha det så bra som möjligt.

    SvaraRadera
  2. Ja din pappa var ett föredömme!!! Tänk om alla kunde vara som han!!Det är därför jag vill satsa på alla "småbönder" och önskar att alla kunde göra detsamma... tanken faller ju också till Sune o Daniel.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Ja jag håller med dig!! såg inlägget med grisarna...fruktansvärt. Likaså hönsen...som bor i burar tätt tätt som inte få gå ute och picka....och alla kalvar som skickas massor med mil för att slaktas...en som för djurens talan är ju Marit paulson och det behövs fler som henne!!
    kramae

    SvaraRadera