torsdag 19 mars 2009

NORGLAND

Min dotter Louise o jag satt o diskuterade världsproblem ikväll, hon är en väldigt bestämd och intilligent 17-åring, pigg på att diskutera... lite för mycket!! Vart spådd av en finska när hon var 2 år... " gå aldrig in i onödiga diskusioner med henne!" och det stämmer till punkt och pricka...lite otäckt.
Men i alla fall har hon kommit på lösningen till våra problem!!!
Jag hängde på... tyckte det var en lysande idé!
Norrland går samman med Norge!!! WOAW !!! Tänk er... Norrlands naturresurser tillsammans med Norges o
Norrlands vattenkraft, malm, skog och Norges olja.... vilket rikt land!
NORGLAND

Alla som bestämmer sitter ju nedanför oss, i storstäder...fulla med kollektiv trafik, behöver inte ta ett steg, behöver egentligen inte äga en bil.. bestämmer att bränsleskatten ska ligga på en viss nivå...den som passar dem.

Men vi som bor i glesbygd, som verkligen behöver våra fordon för att ta oss någonstans, får betala notan.

Och i o med att vi förenar oss med Norge går vi ur EU, vilken befrielse!

Tänk vad mycket pengar vi sparar, vi behöver ju inte tänka på att betala en massa % av BNP till EU, vi behöver inte betala alla dessa EU-parlamentariker en massa löner heller.

Vi skulle till och med kunna ha en egen flagga



Kan inte låta bli o fundera över, skulle det inte bli invation norrut??

Under 3 år åkte jag runt i hela Norge och kunde inte låta bli att fascioneras över alla små jordbruk på varenda liten plätt man kom på, alla sluttningar nästan 90 grader, men nog fanns det en odlat plätt... vad beror det på? En annorlunda jordbrukspolitik?

Jag vet att varje fylke/kommun i Norge får tillbaka en viss del av vattenkraften.... skulle Sollefteå få det ( vi har mest kraftverk av alla kommuner i Sverige) skulle vi vara väldigt rika...

Kul att leka med tanken...

men visst är vi här uppe i norrland satt på undantagstillstånd.

Allt är dyrare, förutom huspriserna....men vad händer då? I och med att husen inte är värda något kan ingen renovera...man får ju inga lån!!!Huset blir ju inte mera värt.

Ingen kan bygga nytt...ingen bank ger ju lån till ett nytt hus här uppe...finns inte ett hus att köpa för över 700 000:- / kan man knappt bygga ett garage för.

Hur kul är det?

Förutom mina funderingar har dagen varit lik gårdagen....jobb....

Fick reda på att middagen som jag ska ordna i början på April, istället för att bli 45-50 pers blir dom minst 60 plus 10 barn??? phuu....ska laga maten på vanliga köksspisar...ordna stolar mm till alla ?? phuu...kliar mig i huvudet och funderar över vad man gett sig in på?

Men allt brukar ordna sig...:) Bara man är positiv.

3 kommentarer:

  1. Mycket kloka tankar. Här i Jämtland har det varit tal om det i omgångar att slå ihop sig med Norge. Vi har ju tillhört det tidigare också. Norska och jämtska är inte så olikt.

    Jag har en son som är kock och han jobbar i Oslo och trivs jättebra där.

    Jag har också en klok pratglad 17 åring :-))).

    Med önskan om en fin helg.

    kram
    strömma

    SvaraRadera
  2. Norgland vill jag nog bo i... Kan du fixa lite klimatändring också:)?

    SvaraRadera
  3. Snygg flagga!! ja jag har ju fixat norsk leg för att kunna jobba i Norge...de betalar ju bra löner (men inte att förglömma att mat och förnödligheter är dyra)...kul tanke..ja bensinen är alldeles för dyr..fick min bensinräkning här...suck suck...det blir pengar då man pendlar 15 mil och är på jobbet nästintill jämt...känns så...men "thats life" som en kollega som var sjuk i helgen som skulle jobba natt...de drog 1500 i karens...han har en tokdyr hyra i en liten lgh. så han har satt upp sig som intresserad av extrajobb för att få det att gå ihop..sjukt..att man inte kan vara hemma och vara sjuk utan att man sedan måste jobba igen det....massa kramar

    SvaraRadera