fredag 13 mars 2009

Provmeny

Jobbat hela dagen idag..pust
Var ner och tittade på huset som vi ska lämna offert på utvändigt måleri...
ett gammalt 1800-tals herrgårdsliknande hus som fasaden håller på att rämna på....
Ett ungt par...som jag inte riktigt tror sig förstå vad det innefattar, att skrapa eller i värsta fall kanske måste bränna bort all gammal färg....vad det kostar!!!
Men jag ska i allafall göra lite olika kostnadsförslag.... om inte annat finns det ju rotavdraget att ta till nu.
Ikväll har jag lagat provmenyn till den 4 April, då ska vi ha middag här... ca 40-50 pers.
Vi har ju då en gammal skolsal ca 110 m2 som vi utnyttjar till galleri, verkstad osv.
Har gått ut med att jag även anordnar middagar osv... så nu har första beställningen kommit!!!
Jag är ju inte helt novis!! Jag har jobbat i restaurang branchen i ca 20 år!, varit restaurangchef på Hotell Hallstaberget i 12 år , så lite koll på läget har man ju, men just nu känns det väldigt långt borta...
Förrätten:

En Laxtartar av kallrökt regnbågsfilé, levererad från min kusin i Härjedalsfjällen, som har en fiskodling där med en fisk som inte går att jämnföra med någonting annat, kanske beroende på att den fisk de odlar lever i en kall och med jämt strömmande fjällvatten-sjö,

receptet är

ca 200 gr kallrökt lax,

skäres i tunna strimlor.

blandas med ...sås;

Ullas sås ( min mosters recept)

2 ägulor

2 msk vitvinsvinäger,

sjudes på svag värme tills det tjocknat lite.

därefter rör man ner

4 msk senap

1 msk socker

2 dl grädde

hackad dill och citronsaft...efter smak,,.

Brödet till förrätten använder jag mig av ett grovt fullkornsbröd...saftgt.

Dekoreras med sallad, tomat , gurka , citron o apelsinskiva.

Varmrätten:




Helstekt västerbottenostgratinerad fläskfilé med klyftpotatis, o rotfrukter...cidersås och rårörda lingon....helt underbart gott.Helstekt fläskfilé... fläskfilén putsas och gnids in med svartpeppar, vitpeppar, salt steks i ugnen tils den nästan är färdig...( rosa invändigt) tas ut och lindas in i folie. Häll av skyn!Potatisen, morötterna , kålrötterna o rotsellerin skärs i klyftor och läggs i en smörad och oljad ugnsplåt... kryddas med , timjan, rosmarin, salt o peppar. gräddas i ugnen tills potatisen är mjuk.Ta skyn från fläskfilen, häll den i en ganska vid kastrull, häll i ca 2 dl äppelcider, låt allt redusera ner på gandska låg värme... hacka ca 1 dl persilja och häll ner,tillsätt 3 dl grädde och låt koka ihop till en sås. Ställ in fläskfilén i ugnenigen med rikligt av västerbottenost på, låt osten smälta o gratineras...Serveras med rårörda lingon....mums!!!!

5 kommentarer:

  1. Mmm va gott allt såg ut att vara. Nästan så man längtar till dopet bara för middan=)

    SvaraRadera
  2. Mmmm... Går nog att laga till i Brunna också...:)

    SvaraRadera
  3. Å min sockertopp!!
    Så bra att du la ut receptet!!Ska laga till det nästa helg tror jag.

    Längtar verkligen att få komma upp till dig och äta, ligga och slumra i fåtöljen och lösa alla jorden gåtor (iallafall dina och mina) vid köksbordet. Vin och drinkar åså en hejdundrande huvudvärk dan efter..

    SvaraRadera
  4. Hej Maria, tack för din kommentar det värmer =D
    Ja, det borde väl inte vara några problem om du vill använda dom i ditt måleri, vad är det du ska måla dom på, som exempel?
    skulle någon fråga vart dom bilderna kommer ifrån kan du ju hänvisa till mig, att det är jag som stått ute och frusit tårna av mig för att fånga rätt ögonblick ;)

    Jag har försökt komma på vem du är, är du Martins mamma? frågade Johannes eftersom att jag såg att du känner Elisabet =)

    du målar bra i Photoshop förresten.. sånt jag aldrig skulle klara av ;)

    Mvh Sandra

    SvaraRadera
  5. aah, ja men visst får du göra det =D
    du verkar ju vara så duktigt på att måla så =)

    man får ha lite tålamod då man ska få dom bästa bilderna.. som fåglar i rörelse, då dom flyger.. fåglarna är ju så kvicka.

    //Sandra

    SvaraRadera