torsdag 26 mars 2009

Mitt livsverk

Dessa två byggnader!! är mitt livsverk och mitt fördärv...:)
2 skolbyggnader, det ena byggt 1883 och det andra byggt 1902 ?
Här har min farmor, min pappa alla mina fastrar, mina syskon och jag gått i skolan.
Underbara minnen, en liten byskola, harmoniskt , visst fanns de vanliga problemen med mobbing osv. men de var minimala.
Jag fick fast anställning som lokalvårdare " städerska" när jag var 14 år, ( vart livat värre eftersom jag var så ung, många ogillade detta) Jobbade här i 25 år. Varvade det med alla andra jobb.
Har under alla år möblerat och drömt om dessa hus.
Fick 40-års kris...hmmm??? Lämnade Sollefteå och flyttade till Kalmar, ett projekt som jag kanske tar upp någon gång.... träffade iallafall Hasse!!!! Vi var upp på semestern till Sollefteå och då hade de beslutat att lägga ner skolan och lägga ut dem på anbud...vi vart sugna o la in ett bud på 150.000.- !!! Vann anbudet! glad i hågen travade jag på banken.... vilket kap trodde jag!.. men det tyckte inte banken..... hmm ... minusvärde!!! hade aldrig hört talas om det innan.
FICK INGA LÅN!!! Vad gör man då?
Jag var ju eld och lågor, jag skulle ju bara ha detta... fick iallafall en deal med kommunen, fick betala av dessa 150 000:- till dem, var ju snällt...
satte igång o renovera den största av byggnaderna med egna pengar o svett....
började hyra ut lägenheter...generationsboende... min mamma hyr ena lägenheten o min brors dotter den andra... skönt att ha nära o kära här...
har även inrett en "galleria"/ atejé / verkstad / festlokal... har så mycket planer.... men vart tar man pengarna ifrån??
Hade ju sån tur att vi fick beviljat företagsstöd från länsstyrelsen så nu kanske man kan förverkliga de drömmar man har, skulle vilja öppna en inredningsbutik kombinerat med utställninglokal/café under sommarhalvåret...
Alla dessa projekt o ideér som man har försöker man ju sätta i verklighet... men allt kostar ju så otroligt mycket pengar, även om man gör det mesta själv...
men det är väl bara o kämpa på...;)





Photobucket

1 kommentar:

  1. Åh snuttan!!
    De är underbara byggnader!! vet ju hur fin lägenheten som jag funderade på var..småtrappor och stora fina fönster...då jag på morgonen slår upp dessa vackra dörrar...men jag hade nog konsumerat en del el är jag rädd för...är ju lite frysen i mina minimala klänningar ;-). Du ska fortsätta drömma dröm dröm...!rätt var det är slår drömmen in kanske inte som man riktigt tänkt sig men kanske t.om bättre!!!

    p.s ska fundera på det där med tiden...puss

    SvaraRadera