onsdag 8 april 2009

De sju dödssynderna

Nu känner jag mig som en domedagsprofet.... Tro för Guds skull inte det, och tro heller inte att jag gått och blivit religiös.
Men jag har mina funderingar över vart mänskligheten håller på att ta vägen?
De sju dödssynderna är ju inte kristet, blev nerskrivet på medeltiden av en katolsk munk, Gregorius någongång under 400-600-talet.
Det som är intressant med detta är att dessa sju dödssynderna är ju egentligen människan i ett nötskal, bara det att förr hade vi vår religion som höll det i schack. Nu när så få är troende faller vårt samhälle snabbt sönder eftersom vår uppfostran, moral o etik är uppbyggd på en kristen tro.. ( Nu pratar jag om mitt lilla runt omkring, inte globalt med alla andra religioner)
Gränserna suddas ut, vi har inget som upprätthåller moralen.. lite av vad de 10 budorden står för.
Skulle man under medeltiden tittat in i kristallkulan och sett vår tid, så hade det varit domedagen!!!!

HÖGMOD (Superbia), Storhetsvansinne, Fåfänga,
Det är bara titlar som gäller, Utseende, ingen duger som man är, alla plastikoprationer...

GIRIGHET (avaritia)
Behöver man väl inte säga så mycket om efter alla avslöjanden om bonusar , idiotlöner osv,
det gäller att roffa åt sig så mycket som möjligt. Man får aldrig nog och är nöjd, vill bara ha mer!!!!

VÄLLUST ( Otukt eller begär) (luxuria)
Är absolut inte emot njutning!!!!
Men om man tittar på dagens porrexpoatering när ingenting är konstigt eller tabu längre, eller med alla pedofilhärvor som nystas upp!!

AVUND (invidia)
Behöver väl inte säga så mycket om det.... Grannen har det alltid bättre..;) " Ny bil på gården igen!!! -vart tar de pengarna ifrån hm hm "

FROSSERI (gula)
Vi frossar i allt!!!
Mat-sprit-sex-droger-kapitalvaror mm. mm. så fort vi får en chans....
Tänk bara på all mat som slängs, vi förgör vår jord med allt vårt frosseri!!!

VREDE ( I vissa fall även hämd) (ira)
Vrede har väl funnits i alla tider och är väl djupare innbyggd i folk än man tror, men jag tror människor är mer hämdlytsna nu än förr... det finns mer underliggande vrede.

LÄTTJA ( Likgiltighet) (acedia)
Likgiltighet är det väl många som känner idag.....
Och människan är lat av naturen..;)

Om man tittar på det här o tänker efter... vad är vi för varelser???
Min teori /
Någon gång under evulitionen så blev det fel på någon gen, en felmutation- nämligen människan!!
det var aldrig meningen att vi skulle komma till!
Det kan det inte ha varit.. en varelse som förintar sig själv och allt som finns runt omkring? Till vilken nytta?
Tänk om inte människan hade kommit... skulle jorden se ut som den gjorde för miljoner år sedan eller??

hmmm ska inte dyka djupare... och inte ska man väl tänka så mycket på det heller...
Ganska deppresiv läsning....

Nu finns man här och förhoppningsvis kan vi göra det bästa av situationen här och nu!!!!
Och framför allt -Glädjas åt det som finns omkring en, och händer i nuet,
Ta tillvara på varje minut och göra det bästa av den.. och framför allt kanske ta till lite av den gamla kristendomsläran ..;)
Du ska älska din nästa,
Du ska hedra din Fader och Moder osv osv.

Nog om mina funderingar
Nattinatti

1 kommentar:

  1. Jag älskar ju dig och dina ....du är mig nära din mor är som en mor för mig..hon tog ju hand om mig som du vet ..var jag 3 veckor?? dina barn står mig nära...och vi vet ju allt om varandra..älskar ditt inlägg!!

    pussar

    SvaraRadera